Waterchemie voor Beginners: Alles in Eenvoudige Taal Uitgelegd

Vijvercentrum - Waterkwaliteit
Geschreven en beoordeeld door Kees, vijver- en koispecialist van Vijvercentrum (bijgewerkt )
Vijverwater testen met druppeltest en meetbuisjes.

Waterchemie klinkt als iets voor laboratoria, maar als vijverbezitter heb je er elke week mee te maken. Je hoeft geen scheikundige te zijn. Je moet alleen weten welke waarden er toe doen, wat de ideale getallen zijn en wanneer je moet ingrijpen. Dit artikel legt de basisprincipes van waterchemie uit in gewone taal, met concrete cijfers en praktisch advies.

In onze ervaring begint het overgrote deel van alle vijverproblemen bij het water. Groene soep, zieke koi, plotselinge vissterfte: negen van de tien gevallen hebben een verstoorde waterchemie als oorzaak. Met een wekelijkse meting en een paar basisregels houd je dat voor.

De zeven waterwaarden die ertoe doen

pH: de zuurgraad van je water

De pH meet hoe zuur of basisch je vijverwater is, op een schaal van 0 tot 14. Een pH van 7 is neutraal. Koi gedijen het best bij een pH tussen 7,2 en 8,0. Dat is licht basisch, precies wat hun kieuwen en huid nodig hebben.

Wat we vaak zien bij klanten: paniek bij een pH van 7,8 of 8,0. Onnodig. Die waarden zijn prima. Pas bij een pH onder 7,0 of boven 8,5 is ingrijpen nodig. Maar nog belangrijker dan de exacte waarde is de stabiliteit. Een snelle daling van 8,0 naar 6,5 in één nacht, een zogenoemde pH-crash, is levensgevaarlijk voor koi. Stabiel is altijd beter dan perfect maar wisselend.

Meet de pH altijd op hetzelfde tijdstip. Door de ademhaling van vissen en planten schommelt de pH gedurende de dag. 's Ochtends vroeg is die het laagst, 's middags het hoogst.

KH: de buffer die pH-crashes voorkomt

KH staat voor carbonaathardheid en is waarschijnlijk de meest onderschatte waterwaarde. De KH bepaalt hoe stabiel je pH blijft. Bicarbonaten in je water vangen zuur op en voorkomen dat de pH wegduikt.

De ideale KH voor een koivijver ligt tussen 6 en 12 dH. Zakt de KH onder 4 dH, dan verliest het water zijn buffercapaciteit. De filterbacterien produceren continu zuur als bijproduct. Zonder voldoende KH daalt de pH geleidelijk - totdat je een crash krijgt.

Test je KH minstens maandelijks. In vijvers met veel vissen verbruiken de bacterien sneller KH dan in licht bezette vijvers. Een KH-verhoger brengt uitkomst: 10 ml per 1000 liter verhoogt de KH met ongeveer 1 dH. Voeg het altijd langzaam toe aan stromend water. Bekijk daarvoor ons assortiment waterverbeteraars.

GH: mineralen voor gezonde koi

GH of totale hardheid meet de hoeveelheid calcium en magnesium in je water. Koi hebben die mineralen nodig voor sterke schubben, gezonde kieuwen en een goed werkend immuunsysteem. De ideale GH ligt tussen 8 en 14 dH.

Bij een GH onder 6 dH ontstaan op termijn problemen: zachte schubben, misvormde vinnen en een verhoogde ziektegevoeligheid. In regenrijke periodes, zeker aan de kust, kan de GH na een paar flinke buien flink dalen. Houd dat in de gaten aan het einde van de zomer.

Ammoniak: het grootste directe gevaar

Ammoniak (NH3) is een giftig afvalproduct dat ontstaat bij de afbraak van eiwitten. Vissenpoep, voerrestjes, dode planten: alles levert ammoniak op. In een goed draaiende vijver breken bacterien dit razendsnel af. In een nieuwe vijver of bij een overbelast filter hoopt het zich op.

De norm is eenvoudig: 0 mg/L, altijd. Al bij 0,02 mg/L van de giftige vorm (NH3) raken de kieuwen van koi beschadigd. Symptomen zijn lusteloos gedrag, stoppen met eten en schuren langs de wand of de bodem. Bij meetbare ammoniak: direct 30 tot 50 procent van het water verversen en minder voeren.

Nitriet: de onzichtbare verstikker

Nitriet (NO2-) is het tussenproduct in de stikstofcyclus. Nitrosomonas-bacterien zetten ammoniak om in nitriet. Vervolgens zetten Nitrobacter-bacterien het nitriet om in het veel minder schadelijke nitraat. Die hele keten heet de stikstofcyclus.

Net als ammoniak hoort nitriet op 0 mg/L te staan. Nitriet blokkeert het zuurstoftransport in het bloed van koi. De vissen stikken letterlijk, ook als er genoeg zuurstof in het water zit. Boven 0,1 mg/L wordt het gevaarlijk, boven 0,2 mg/L kan het dodelijk zijn. Herken je happen aan de oppervlakte, rode kieuwen of een donkere verkleuring? Ververs direct water en zet extra beluchting aan.

Nitraat: het eindstation van de stikstofcyclus

Nitraat (NO3-) is het relatief onschadelijke eindproduct. Toch wil je het laag houden. Boven 50 mg/L bevordert het algengroei en verzwakt het op termijn het immuunsysteem van je koi.

De eenvoudigste manier om nitraat laag te houden: wekelijks 10 tot 20 procent van het water verversen. Bij een vijver van 5000 liter is dat 500 tot 1000 liter per week. Waterplanten helpen ook mee, die nemen nitraat op als voedingsstof.

Zuurstof: de allerbelangrijkste waarde

Zonder voldoende zuurstof kunnen je koi niet ademen, werken je filterbacterien niet en verloopt de stikstofcyclus traag of helemaal niet. De zuurstofconcentratie moet boven 6 mg/L liggen.

Hoe warmer het water, hoe minder zuurstof erin oplost. Bij 25 graden of meer wordt het kritiek, zeker in drukbezette vijvers. Extra beluchting is in de zomer geen luxe maar een noodzaak. Een luchtpomp met uitstroomstenen zorgt voor zuurstofuitwisseling aan het wateroppervlak, precies waar het om gaat.

De stikstofcyclus: hoe je filter het water zuivert

De stikstofcyclus is het biologisch proces dat je vijver leefbaar maakt. Het werkt in drie stappen:

  • Vissenpoep, voerrestjes en dode planten produceren ammoniak (NH3).
  • Nitrosomonas-bacterien zetten ammoniak om in nitriet (NO2-).
  • Nitrobacter-bacterien zetten nitriet om in nitraat (NO3-).

Dit hele proces vindt plaats in je biologisch filter. De bacterien hechten zich aan het filtermateriaal. Hoe meer oppervlak dat materiaal biedt, hoe meer bacterien er groeien en hoe effectiever de zuivering. Een goed gekozen vijverfilter is dan ook de basis van stabiele waterchemie.

Een nieuw filter goed opstarten

Een nieuw filter bevat nog geen bacterien. Het duurt vier tot zes weken voordat de bacteriekolonie groot genoeg is. In die periode zijn ammoniak- en nitrietpieken normaal, en gevaarlijk.

Ons advies: start het filter zonder vissen. Vul de vijver, zet het filter aan en voeg een bacteriestarter toe. Meet dagelijks ammoniak en nitriet. Pas als beide waarden minimaal twee weken op 0 staan, kun je voorzichtig de eerste koi toevoegen. Begin met twee of drie vissen, niet je volledige bezetting.

Wat we keer op keer zien: ongeduld in de opstartfase. Een vijver vullen en direct tien koi erin zetten. Een week later staan die klanten bij ons met zieke vissen. Die paar weken geduld besparen je achteraf veel stress.

Hoe en hoe vaak je water test

Er zijn twee manieren om waterwaarden te meten. Druppeltests van merken als Sera of JBL zijn betaalbaar (30 tot 50 euro voor een complete kit) en nauwkeurig genoeg voor thuisgebruik. Je meet pH, KH, GH, ammoniak, nitriet en nitraat in je eigen tuin. Digitale meters zijn sneller en nauwkeuriger, maar kosten al snel 80 tot 150 euro. Voor serieuze koihouders is dat de moeite waard.

Een goed testritme ziet er zo uit:

  • Dagelijks: observeer je vissen - afwijkend gedrag is het eerste signaal van een probleem.
  • Wekelijks: meet pH, KH, ammoniak, nitriet en nitraat. Ververs 10 tot 20 procent van het water.
  • Maandelijks: meet GH en bekijk de KH-trend. Daalt die geleidelijk? Dan verbruikt je filter meer buffer dan er binnenkomt.
  • Na elke ingreep: na een grote waterverversing, nieuwe vissen of een medicijnbehandeling altijd direct hertest.

De vijf fouten die we het vaakst zien

Te weinig water verversen. Helder water is niet hetzelfde als gezond water. Je nitraat kan op 80 mg/L staan terwijl de vijver er kraakhelder uitziet. Ververs wekelijks, ook als er niets mis lijkt.

Overvoeren. Elke gram voer die koi niet opeet, wordt ammoniak. Voer niet meer dan ze in drie tot vijf minuten opeten. In de winter, onder 10 graden, helemaal stoppen: het spijsverteringsstelsel van koi werkt dan nauwelijks.

Chloor niet neutraliseren. Kraanwater bevat chloor, en dat doodt je filterbacterien. Gebruik bij elke waterverversing een waterconditioner. Het kost een paar cent per keer en beschermt je biologisch filter.

Te snel ingrijpen bij een pH-afwijking. Een stabiele pH van 8,3 is beter dan een pH die door chemische correcties heen en weer springt. Grijp alleen in bij extreme waarden en doe het geleidelijk, nooit meer dan 0,3 per dag.

Filter schoonmaken met kraanwater. Het chloor in kraanwater doodt de filterbacterien. Spoel filtermateriaal altijd uit in een emmer vijverwater, nooit onder de kraan.

Waterchemie door de seizoenen

Zodra de watertemperatuur boven 10 graden komt, worden koi actiever en produceren ze meer afval. In april en mei extra frequent testen is verstandig. In de zomer is zuurstof het grootste aandachtspunt: bij 25 graden of meer zet je extra beluchting in. Een UV-C unit helpt bovendien zweefalgen te bestrijden zonder de waterchemie te verstoren.

In de herfst rotten bladeren op de bodem en produceren zuur en ammoniak. Span een bladervanget over de vijver of schep dagelijks bladeren eruit. De KH verbruikt sneller, dus test iets vaker.

In de winter daalt de activiteit van filterbacterien sterk, maar koi produceren dan ook nauwelijks afval. Het grootste wintergevaar is zuurstoftekort onder een ijslaag. Zorg altijd voor een opening in het ijs via een ijsvrij houder of luchtpomp. Sla nooit op het ijs: de schokgolven beschadigen je koi.

Wanneer grijp je in?

Niet elke afwijking vraagt om actie. Hier de duidelijke grenzen:

pH onder 7,0: verhoog eerst de KH. Een lage pH komt bijna altijd door een lage KH. Los de oorzaak op, niet het symptoom.

KH onder 4 dH: direct bijvullen met KH-verhoger. Dit is urgent, een pH-crash kan elk moment optreden.

Meetbare ammoniak of nitriet: direct 30 tot 50 procent water verversen, minder voeren, filter controleren. Dagelijks testen totdat beide waarden twee weken op 0 staan.

Nitraat boven 50 mg/L: extra water verversen en voerhoeveelheid verminderen.

Zuurstof onder 6 mg/L: direct extra beluchting aanzetten. In noodgevallen kun je met een tuinslang water in de vijver sproeien, het spatten zorgt voor snelle zuurstofopname.

Waterchemie hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een wekelijkse meting, regelmatig water verversen en een goed draaiend filter zijn de basis. Gezonde koi met heldere kleuren en actief gedrag laten zien dat je op de goede weg bent. Twijfel je over je waterwaarden of wil je advies op maat? Neem gerust contact met ons op.

Ken jij je vijver al?

Maak gratis je Vijverprofiel en ontvang €2,50 winkeltegoed + persoonlijk advies afgestemd op jouw vijver.

Maak je profiel